TÜRK Kılıcı


   
     Türk kılıcı, diğer dünya kılıçlarında görülmeyen bir mekaniğe sahiptir. Ayrıca bu kılıcı kullanmak çok yüksek bir maharet ve bilgi ister. Türk kılıcının esas formu hafif eğri olmasıdır. Özellikleri itibarıyla düz bir forma ve fazlaca ağırlığa sahip olan Ortaçağ kılıçlarında kol kuvveti ve darbe etkisi gibi fiziksel özellikler önem kazanırken, eğri ve hafif Türk kılıçlarında bileğin rahatça hareketi önem kazanmıştır. Bu sebeple Türk kılıçlarında kütle, boy ve eğrilik arasındaki oranlar daima göz önüne alınmıştır.

     Osmanlı İmparatorluğu' nun kılıç fabrikası, kılıç sanat mektebi, Atmeydanında ve şimdiki Marmara Üniversitesi Rekötürlük binasının arkasına düşen bugünkü Sultanahmet Endüstri Meslek Lisesinin olduğu yerde idi. Türk kılıcı, " Kılıç yumurtası " ismi verilen üç ile beş kilogram ağırlığında beş ile sekiz santim çapında ve sekiz ile on iki santim yüksekliğindeki çelik külçesi dövülmek suretiyle yapılırdı. Kılıca su verilmesi işlemi çok önemliydi. Zira, az su verilirse eğrilir, çok su verilirse kırılır; onun için tam kıvamında olması şarttı. Kemankeş Mustafa Ağa kılıca su verilmesine dair, bir yakınına gönderdiği mektupta: " Benim kardeşim, sana temren, kılıç veya bıçağa verilen öyle bir su yazdım ki, bunu vaktiyle yapmışlar ve kimya gibi saklamışlar. Bugün ne bir temrencide, ne de bir kılıçcıda vardır. Ben dahi saklayacaktım; lakin hayır duanızdan mahrum eylemeyiniz diye bunu açıklıyorum. Bu usulü bizzat ben tecrübe ettim. Bu suyu yapmak için aşağıda cins ve miktarı yazılan maddelerden birbirleriyle karıştırarak bir kaba konup mayalamak üzere kırk gün güneşte bırakılır. Sonra bu kab ateşe konulup imbikten geçirilerek damla damla toplanır. Bu şekilde elde edilen suyun bir okkası bir kılıca su vermeye kafi gelir. Bir okkası bin altına değer. Bu sudan se verilmiş kılıç ile bir zırha vuran paramparça eder " diye yazan Kemankeş Ağa' nın reçetesi şu bilgileri içermektedir:



  • 1 okka sönmemiş kireç ( aO )
  • 1/2 okka pelit külü ( Valanet gland )
  • 1/2 okka Bevrek-ül Ermesi ( Na - ( Ca - soda )
  • 1/2 okka Cezkar ( Bakır çalığı )
  • 1/2 okka Sarı zırnıh ( ASS - Arsenik sülfür )
  • 1 okka yaban soğanı suyu ( Alium Satium ),
  • 2 okka Turp suyu ( Raphanus satium )
  • 1 okka Katran ( Govdron ) 

Yorumlar